Innehåll
Att debitera någon om den inte dyker upp på sin bokade tid är inget vi gör för att vara elaka. Vi debiterar för att vi vill ha lön trots att du inte kunde komma på din tid – eftersom ingen annan gör det.
Tandläkare gör det, läkare gör det, varför kan inte frisörer göra det?
Tänk dig att du jobbar på KrimsKrams Consult AB. Ditt jobb är att ha möten med kunder och sälja en tjänst. Du kommer ger råd och expertis till dina kunder och ditt jobb är 100% provisionsbaserad. Du har avtalade tider med dina kunder och hela ditt arbetsliv är ett schema, som du har som mål att följa varje dag. När din kund kommer till dig köper den tjänsten av dig och du får då lön. När en kund helt plötsligt inte dyker upp eller ringer återbud 45 min innan avtalad tid hamnar du i en situation där du helt plötsligt inte får lön. Om du inte lyckas ragga in en ny kund på den tiden dvs. Tyvärr är inte världen så enkel att man bara kan ringa in folk med 45 minuters varsel. Det kan tyckas utifrån att det kan vara skönt att ha en lucka mitt på dagen. Men om det är du som inte får betalt för dom timmarna du sitter på jobbet är det helt plötsligt inte så kul.
Livet som egen företagare
Att vara egen företagare är helt fantastiskt på många sätt. Friheten att kunna välja hur mycket man vill jobba och ta semester när man vill. Men när man har kunder som inte dyker upp på sina tider kan det snabbt bli något jobbigt. Ofta som egen förlänger man sina dagar. Man jobbar 10h utan lunch för att hinna med, allt för att tillgodose sina kunder med tider. Att få veta att någon inte dyker upp på avtalad tid spelar en otroligt stor roll i hur man lägger upp resten av dagen. Vet man att någon inte dyker upp så kanske man kan ringa in en annan kund, eller optimera sin dag så man kanske kan få gå hem tidigare. För oss handlar allt om att prestera så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt.
Debiteringen finns där för vår trygghet
Varför vi debiterar dig som inte dyker upp är, åter igen, inte för att vi vill jävlas med dig som kund. Det är helt enkelt för att markera att man inte kan göra hur man vill med vår tid. Vår tid är lika mycket värd som alla andras arbetande tid. Varför ska inte vi får betalt för alla timmar på en arbetsdag? Bara för att inte vår kund dök upp? Jag tycker att det är dags att börja respektera tjänstebrancherna mer och visa hänsyn till vår/deras tid. Vi egen företagare har ingen chef över oss eller ett bolag som ger oss lön fast vi inte gör ett dyft. Vår lön är något som vi faktiskt arbetar fram med våra bara händer.
Foto : Gisela Gatenheim, Fotografixa
Jag heter Olivera och är frisörmästare - det högsta beviset på yrkesskicklighet.
Med lång erfarenhet av branschen kommer en vilja att dela med mig utav min kunskap till andra. Söker du hårtips eller vill konsultera med mig inför ett lyxigt frisörbesök hos mig? Är du en frisör som vill öka din kunskap och bli en mer lönsam frisör? Välkommen! Oliverapro.se är stället att hänga på!