En rabatt hos frisören är något många letar efter. Visst, alla letar vi efter ett riktigt bra priskap. Det kan vara för att du är student, mellan jobb eller känner att ”varför lägga mer pengar än vad man behöver?”. I många fall så är priset värt att diskutera och man som konsument inte bör lägga mer pengar än nödvändigt på. Men vissa saker bör man tänka om kring. Kvalité och pris hänger oftast ihop.

Innehåll

Skillnaden mellan tjänster och produkter

Det är en enormt skillnad på att köpa en produkt och en tjänst. En produkt är producerad, oftast i en fabrik för att tillgodose den stora massan. Antingen är som konsument nöjd med produkten och fortsätter köpa den, eller så är du inte nöjd och slutar köpa den. En tjänst utförts oftast av en eller flera personer. Ofta är detta ett handverk och anpassas efter kundens önskemål. Det betyder att det finns inte en färdig mall som passa alla kunder. Hantverkaren skapar något utefter dina önskemål som kund. Detta gör produkten unik. Det kan handla om att färga håret hos frisören, lägga nytt golv i lägenheten eller byta tak på ditt hus. Man brukar anlita hantverkare för att utföra en tjänst som du som konsument inte känner att du kan eller har kunskap till att utföra själv.

Student- och pensionärsrabatt

En del salonger har både t.ex studentrabatter och pensionärsrabatter och detta är främst för att fylla ut luckor på dom mindre attraktiva tiderna. Man ser ofta att ett lägre pris gäller mellan vissa tider på dagen och det är för att frisören helt enkelt annars kanske står obetald. Som egen företagare får man lön när man har en kund i stolen. Då är det bättre att ha någon som betalar något än att ha ingen och inte få någon lön. Detta kan vara fördelaktigt både för frisören som behöver få in dig som kund, men också för dig som letar efter ett billigare pris.

Motsatsen till ovanstående är att en salong inte erbjuder rabatter alls. Detta beror främst på att salongen har så mycket att göra att man inte har någon stund på dagen där man står obetald. Frisören har fulla dagar och därför inte har ett behov av att rabattera ut sina tjänster.

Baksidan av en rabatt

Det finns en hel del som tycker att man bör bli erbjuden rabatt eller att man kan fråga om det när man är på salongen. Det är upp till dig som konsument att välja om du vill göra det. Ofta får salonger som inte erbjuder rabatt frågan om dom kan tänkas ge t.ex studentrabatt. Det problem hantverkaren ser med att ge rabatt till en kund om man i övrigt är fullbokad är att den rabatten tar bort delar av ens lön.

Taget ur verkligheten:
”Tänk dig att du jobbar som konsult där du bygger hemsidor åt människor. Du personligen gör allt jobb och lägger timmar på detta. Du leverera en hemsida till din kund som önskar få 500kr rabatt för att det ska användas till ett skolprojekt. Vem ersätter bortfallet på intäkten?”

Det som ofta händer är att man börjar dra ner kvalitén. Tänk dig samma scenario som ovan men eftersom du inte vill ta dom 500kr från din egen lön så måste du se till att på något sätt ändå tjäna på det du gör. Du kommer dra ner på kvalitén. Helt plötsligt ingår inte den där extra rullmenyn i hemsidan som gör att kunden hittar enklare. Du färgkodar inte unikt för varje kund och skräddarsyr, du kanske tar något från en gammal mall. Man ser till att effektivisera.

Rabatt hos frisören

Det funkar lite likadant hos frisören. Dagens färger är långt ifrån enkla och kräver mycket tid och kunskap. Frisöryrket är ett jobb som vilket jobb som helst och därför måste frisören också få en skälig lön! Men om en frisör känner att dom måste erbjuda rabatt så måste den rabatten dras från någonstans.

Rabatter påverkar ofta dig som konsument tyvärr när det kommer till handverk. Det kan vara att tiden kortas ner och hantverkaren därför inte gör alla moment som krävs. Får att få rabatt hos frisören kanske  hen drar ner på färgkostanden och använder inte så mycket färg som behövs. Man kan dra ner på kvalitén på produkterna eftersom man inte har råd att använda premium produkter. Det finns mycket man kan göra för att dra ner kostnaden för att kunna erbjuda rabatt, men kommer du som kund då att bli helt nöjd?

Ofta är det när man får en tjänst rabatterad som man känner att den behandling eller tjänst man köpt inte riktigt motsvarade förväntningarna. Det är för att du inte köpt en premium produkt.

Jag heter Olivera och är frisörmästare - det högsta beviset på yrkesskicklighet.

Med lång erfarenhet av branschen kommer en vilja att dela med mig utav min kunskap till andra. Söker du hårtips eller vill konsultera med mig inför ett lyxigt frisörbesök hos mig? Är du en frisör som vill öka din kunskap och bli en mer lönsam frisör? Välkommen! Oliverapro.se är stället att hänga på!