Innehåll
En misslyckad hårfärgning är aldrig roligt. Oavsett om det är du själv som har gjort det eller frisören. Hur löser man en denna situation?
Att fixa en misslyckad hårfärgning är ibland lättare sagt än gjort. Att färga ett hår innebär alltid historik och det i sin tur ger en sämre kvalité på ditt hår. Tänk igenom noga vad det är du är missnöjd med. Hade du ett bra utgångsläge från början? Informerade frisören dig om hur resultatet kommer att bli? Ibland är det viktigt att du som kund är uppmärksam på vad frisören informerar dig om så att ni förstår varandra och du kan ställa frågorna direkt. Men om allt detta ovan är gjort, vad gör man då?
Misslyckad hemmafärg
Jag har sagt det förr och säger det igen. Ibland fattar jag inte att hårfärg får säljas i vanliga butiker. Det är viktigt att förstå att man måste ha lite kunskap om hur färg fungerar för att faktiskt lyckas. Sedan är det så att inte ens jag skulle fixa att jobba med hemmafärg. Det finns ju inte någon information om vad den faktiskt innehåller. Jag har själv googlat runt på andra artiklar om hur man skulle lösa denna situation, och jag blir mörkrädd! Personer, som jag antar inte är frisörer, uttalar sig om diverse huskurer och vilken färg man ska lägga på för att rädda detta. STOP! Lägg inte på någonting själv! Boka en tid hos frisören snarast och gör inte om det. Det man måste förstå är att ju mer du mixtrar med det själv, desto svårare är det för frisören att rädda det. Det kan först av allt förstöra ditt hår helt och ju mer du mixtrar desto mer kan det kosta hos frisören.
Misslyckad färgning hos frisören
Ibland händer det som inte får hända, även hos frisören. Tänk på att vara tydlig med dina önskemål och fråga hellre en gång för mycket, än en gång för lite. Att säga ”Gör som du vill, jag litar på dig”, och sedan inte bli nöjd tycker jag inte är fair. Du har i det läget lagt ansvaret och viljan hos frisören. Är du en person som är väldigt noga med hur det blir och vill veta exakt måste du också ge specifika önskemål. Men om det mot förmodan skulle ske att du blir missnöjd är det viktigt att du säger det redan i stolen, eller ringer inom 1-2 dagar. Då måste du också kunna vara specifik med vad det är du inte gillar så att frisören får en chans att rätta till det.
Var trevlig, vi vill bara hjälpa dig!
Med handen på hjärtat, jag tror att alla frisörer vill veta om det är så att en kund inte är nöjd. För många gånger har jag sagt till personer att gå tillbaka till sin frisör och säga som det är. Tyvärr tycker det flesta att det är pinsamt. Men jag lovar, man vill veta det som frisör. När du har av dig till frisören – Var trevlig! Det är så tråkigt när kunder får en attityd för att ”göra sin poäng”. Bemöter du frisören på ett schysst sätt kommer hen också göra det tillbaka. Det är inget fel med att vara ”missnöjd”, men man kan göra det på ett schysst sätt och på så vis behålla en bra relation.
Jag heter Olivera och är frisörmästare - det högsta beviset på yrkesskicklighet.
Med lång erfarenhet av branschen kommer en vilja att dela med mig utav min kunskap till andra. Söker du hårtips eller vill konsultera med mig inför ett lyxigt frisörbesök hos mig? Är du en frisör som vill öka din kunskap och bli en mer lönsam frisör? Välkommen! Oliverapro.se är stället att hänga på!